Automatic Slideshow


Change image every 2 seconds:






1 / 3


Caption Text




2 / 3


Caption Two




3 / 3


Caption Three
















23 July 2017

BELAJAR MEMANDU

BELAJAR MEMANDU 
     
Salam olls.. haa…ada yang tengah tercari2 tempat untuk belajar memandu yang sesuai atau yang best di shah alam area? Adik2 lepasan spm khususnya..Jom baca pengalaman saya ambil lesen belajar memandu … mana tahu ini dapat bantu anda membuat pilihan institut memandu yang sesuai dengan anda.

Sebelum bertemu dengan agensi memandu pilihan,pada awalnya saya juga seperti anda tercari2 diinternet tempat yang sesuai untuk saya belajar  memandu. Criteria seperti dibawah semestinya menjadi pilihan kan:

1. kos atau harga belajar murah
2. ada pengangkutan dari rumah ke akedemi  memandu(bagi tiada pengangkutan)
3. tenaga pengajar bagus
4. jadual masa yang flexibel  dan sesuai
5. pengurusan lesen yang cepat dan cekap
6. mudah lulus
7. tempoh belajar yang singkat
8. agensi sekolah memandu berdaftar
9. lokasi dekat tempat tinggal
10.kaedah bayaran flexible

Pencarian di internet menemukan saya dengan agensi  SEKOLAH MEMANDU NASH  dibawah Institut Mandu Cekap . Lokasi agensi terletak di seksyen 2 shah alam sementara tempat latihan di seksyen 25 subang hi tech.s.a.

Pakej yang saya pilih- belajar memandu kereta (kelas D) manual sekali dengan pengangkutan dr rumah yg memakan kos 1k++..kalau ambil lessen kereta automatic mahal skit la dr manual.. n lessen auto hanya boleh bawa auto shaja tapi lesen manual both kita boleh bawa after dpt lesen nanti…

 sepanjang  tempoh belajar memandu ,saya berurusan dengan kak Normi yg sgt sporting menguruskan jadual2  belajar  memandu saya. Memandangkan saya bekerja, saya hanya memilih untuk latihan pada hari sabtu dan ahad sahaja..nak habiskan lesen ni saya ambil masa 8 bln memndgkn byk cuti blk kg jugak hari sbtu ahad plus event n meeting kerja.. bg jadual straight, plg minimum lessen boleh hbskn dlm 3 bulan..kereta kancil digunakan sepanjang latihan memandu namun berbeza pula semasa ujian, kereta viva . aish pelik pulak? Camane nak lulus kalau dah belajar kereta lain time test kereta lain? ye x? haa..lepas dah dapat lesen tentu anda nak pakai pelbagai kereta betul x? x semestinya  kancil jee.. macam vios,kia, Honda ,Peugeout, myvi.. n pelbagai variasi kereta pilihan…

Pengajar saya sepanjang latihan, en hairul. Muka iras2 adlin pelakon tu. Agensi ni ada beberapa tenaga pengajar dua drpnya perempuan dan semuanya melayu. Ada yang request tenaga pengajar perempuan bagi perempuan yg menjaga aurat dan batas (sebelum tu sy x tau plak bleh request ).  Sepanjang  latihan bukan sahaja diajar memandu, malah  en hairul turut menerangkn fungsi2 komponen di dlm enjin ..ye lah..time saya ambil ni baru je silibus ditambahbaik sebab tu lah kos blajar pun naik..time test tu mesti kene terangkan pasal enjin2 tu dpn jpj nanti.. jd bg adik2 tu..hangpa kena la paham, hapai n ingat noh..  
Pengajar ni guide sy dr zero sampai la sy boleh bw kereta n lulus. Sebelum ni sy x pernah memandu n sepanjg latihan x pernah mandu kereta lain… 15 jam +1 jam tambahan masa latihan complete.then test.. TERIMA KASIH guru.

Test JPJ saya ketika itu menyeronokkan..pasai  pa?hUJAn lebat…… sampai sesi ujian ditangguhkn sementara. .sehingga debaran n gementar tu hilang sekejap… sesi di dlm litar dijlnkn ketika hujan renyai..sesi jalan raya saya punye turn yg ke2 last. Time ni tinggal dlm 4 org jer student. Maklumlah hampir pukul 6 ramai yg da settle. Dr pukul 10—6..memakan masa 1 hari wokey untuk ujian… bagi sy, the whole jpj terlibat pada waktu itu is all nice, x cerewet unless kita buat major fault. Dan ramai yg lulus. Alhamdulillah, saya telah lulus dengan sekali test…takut benar failed..melayng  350 sekali failed..jd hati2 n buat betui2 time test kalo x mo duit senang 2 melayang……

Hm…saranan bagi yg baru nk mula belajar n x tahu apa2 ..khususnya adik2 lepasan spm, juga buat yg ada komitmen  dgn kerja n berkejar dgn masa, u better go to agensi la.. sebab agensi  memudahkan urusan kita. Pengalamn kawan sy ambil lain agensi kena pergi sendiri pjbt jpj utk proses mohon lessen after test.ini makan kos tmbg pengngkutan selain ambik time kita. tp bersama agensi ini memudahkn sy mula dr dftr sampai dapat lessen. Semua diuruskn..

Psstt..hari last kak normi gitau kalo saya bawa orang utk wat lessen ngan dia, dia akan bg skit komisen…so, readers yg jumpa blog ni yg nk ambik lessen situ jgn lupa mention yer..hehe.kot la dapat komisen.hehe.

















No comments:

Post a Comment